Reclameregels gaan ook voor influencers gelden
Bent u iemand die veel video’s op het internet plaatst? Bent u een invloedrijke YouTuber, TikTok-er of Instagrammer? Dan bent u een influencer. U valt onder toezicht van het Commissariaat voor de Media. U moet zich houden aan de Mediawet. Dat betekent dat u zich moet houden aan reclameregels die ook al gelden op de televisie.
Zo moet u als video-uploader duidelijk zijn over commerciële boodschappen en minderjarigen beschermen tegen schadelijke content. Als video-uploader moet u zich aanmelden bij het Commissariaat voor de Media als u voldoet aan alle volgende 5 criteria:
- u bent actief op YouTube, Instagram of TikTok
- u heeft 500.000 of meer volgers/abonnees
- u plaatst regelmatig video’s (in de afgelopen 12 maanden minimaal 24 video’s)
- u verdient aan de video’s (in geld of gratis producten of diensten)
- u bent als ondernemer ingeschreven bij de Kamer van Koophandel
Als u zich moet inschrijven bij het Commissariaat voor de Media , moet u zich aansluiten bij de Stichting Reclame Code en moet u zich aanmelden bij het NICAM.
De ‘Beleidsregel kwalificatie commerciële mediadiensten op aanvraag 2022’ gaat in op 1 juni 2022