Minister Blok: “Wees voorbereid op criminaliteit”
DEN HAAG – Op zaterdag 7 oktober trapte minister Blok de Week van de Veiligheid af. In een Albert Heijnvestiging in Den Haag deed hij een oproep aan alle winkelmedewerkers in Nederland zich goed voor te bereiden op criminaliteit, om zo agressie en geweld op de winkelvloer te verminderen. Detailhandel Nederland lanceert vervolgens een interactieve e-learningmodule, die winkelmedewerkers helpt verstandig om te gaan met agressie en geweld.
Via dit gratis online lespakket leren winkelmedewerkers hoe zij agressie en geweld kunnen voorkomen. En als het toch zover komt: hoe zij daar het beste mee kunnen omgaan. De 360⁰-veiligheidsfilms, waarin praktijksituaties worden nagebootst, helpen daarbij. De module is ontwikkeld met financiële steun van het ministerie van Veiligheid en Justitie. Het is een goed voorbeeld van hoe het bedrijfsleven zelf initiatief neemt om criminaliteit terug te dringen. Het aanbieden van de gratis e-learningmodule is een van de vele activiteiten in de Week van de Veiligheid 2017, met als thema ‘Ben jij voorbereid op criminaliteit?’. De Week van de Veiligheid vindt plaats van 9 tot en met 15 oktober.
Goede camerabeelden helpen bij opsporing
Niet alleen het gedrag van de winkelmedewerkers is belangrijk om criminaliteit op de winkelvloer terug te dringen, ook de kwaliteit van de camerabeelden telt mee. In programma’s als Opsporing Verzocht is regelmatig te zien dat de kwaliteit van de camerabeelden niet goed is. Dit ondermijnt de pakkans, opsporing en vervolging van verdachten. Burgers en ondernemers moeten zich er goed van bewust zijn dat cameratoezicht effectiever is als verdachten duidelijk herkenbaar in beeld zijn gebracht.
Cybersecurity steeds belangrijker
Ook cybersecurity is een thema dat in de Week van de Veiligheid aan bod komt. Dat is geen overbodige luxe, want de helft van alle medewerkers krijgt van zijn of haar werkgever nooit informatie over veilig online werken. De veiligheidsprocedures van de organisatie zijn voor veel medewerkers een black box. Ook de manier waarop persoons– en of klantgegevens worden verstuurd, is bij de meerderheid (59%) niet bekend, zo blijkt uit het rapport Cyberbewustzijn en vaardigheden van de Nederlandse (beroeps)bevolking van Motivaction (www.alertonline.nl).