Miljoen kijkers voor MAX Vakantieman met killerbeezaak JBL&G

De laatste aflevering van het tv-programma Max Vakantieman trok deze week bijna een miljoen kijkers. Jurist Maarten Klok van letselschadebureau JBL&G vertelde in de uitzending over de nu afgeronde zaak rondom de killerbees : zeer agressieve bijen die in Tanzania Nederlandse toeristen aanvielen. Een man kwam daarbij om het leven.

In 2019 ging het bij een groepsreis door het nationale park Selous in Tanzania goed mis. Een wilde bijenzwerm stortte zich op de 19 safarireizigers, van wie er sommige vele honderden keren werden gestoken. Diverse toeristen belandden in het ziekenhuis, een 69-jarige man overleed. In hoeverre is een reisorganisatie verantwoordelijk bij een incident met grote gevolgen? Dat was bij een eerdere uitzending vorig jaar en nu opnieuw de insteek van het consumentenprogramma Max Vakantieman van Omroep Max. Letselschadespecialist mr. Maarten Klok van JBL&G in Amsterdam trad op namens de gedupeerden, en kon nu gelukkig melden dat de zaken waren afgerond.

Klok: “Reisorganisatie Sawadee heeft zelf nog een eigen onderzoek laten uitvoeren naar het gebeuren. Een beetje vreemd, geheel buiten de slachtoffers om, want normaal kies je natuurlijk samen de experts die daarvoor nodig zijn, en stel je samen de onderzoeksvragen op. Maar het bleek toch een goed onderzoek, dat precies bevestigde wat de reizigers verteld hadden. De reisleiders waren bij de aanval van de bijen meteen in het water gesprongen, met telefoons en al, dus die konden niet meer bellen. Een satelliettelefoon hadden ze niet bij zich. Toen er eenmaal wél bereik was, na urenlang zoeken naar een simkaart, belden ze met alarmnummer 911, terwijl dat in Afrika ook 112 is.”

Met de communicatie, de opvang, de medische zorg en de behandeling nadien ging er nog veel meer mis, voordat iedereen weer terug in Nederland was. Hoewel de reisorganisatie nog steeds niet heeft erkend aansprakelijk te zijn voor de gang van zaken, en zich weer niet in de uitzending liet zien, is nu met alle gedupeerde en gewond geraakte reizigers wel een financiële schikking getroffen waar iedereen zich in kon vinden. “Belangrijker is echter dat ze zich eindelijk gehoord voelen, dat er iets met hun klachten is gedaan, en dat er goede hoop is dat het in de toekomst beter gaat.” Of deze club zelf ooit weer een safarireis zal boeken, blijft zeer de vraag …

Geef een reactie