66-jarige inwoner Aalten krijgt taakstraf van 40 uur voor veroorzaken dodelijk ongeval

AALTEN – De 66-jarige G.W. heeft van de rechtbank in Zutphen een taakstraf van 40 uur met daarnaast 12 maanden voorwaardelijke rijontzegging gekregen omdat hij op 26 februari 2019 in Aalten een dodelijk verkeersongeval heeft veroorzaakt.

De man reed met zijn trekker met voorlader over de Eskesweg toen hij frontaal op een bestuurder van een driewielige fiets is gebotst waarbij de bestuurder van de fiets ten val kwam en kwam te overlijden. Het ongeval vond plaats in een linkerbocht die voor W. onoverzichtelijk was door de aanwezigheid van de voorlader op de trekker. Officier van justitie Naim Menouar vond dat er wettig en overtuigend bewijs was dat W. zich schuldig heeft gemaakt aan de dood van het slachtoffer en eiste een geldboete van 1000 euro en een rijontzegging voor de duur van 1 jaar geheel voorwaardelijk met een proeftijd van 2 jaar.

De raadsman van W. mr. Alrik de Haas bepleitte dat W. moest worden vrijgesproken van het primair ten laste gelegde feit. Van de zijde van W. is enkel sprake geweest van een verkeerde waarneming van de weg voor hem. Er is geen sprake geweest van onoplettendheid. Er is daarom geen sprake van schuld in de zin van artikel 6 van de Wegenverkeerswet. W. dient eveneens te worden vrijgesproken van het subsidiair ten laste gelegde feit, nu W. enkel één verkeersregel heeft overtreden, het niet voldoende rechts houden. Dat is onvoldoende om het gevaar aan te nemen waarop in artikel 5 van de Wegenverkeerswet wordt gedoeld. Verder is sprake van verontschuldigbare dwaling ten aanzien van de feitelijke verkeerssituatie, zodat aan verdachte een beroep toekomt op afwezigheid van alle schuld.

Contra expertiserapport

Op verzoek van de verdediging is een contra-expertise verricht. In het contra expertiserapport wordt geconcludeerd dat de conclusie van de politie, inhoudende dat het zicht vanaf de bestuurderszitplaats zeer belemmerd werd door de positie van de voorlader, juist is. Een groot gedeelte van de openbare weg was hierdoor niet zichtbaar. De door de bestuurder gekozen positie van de voorlader en de laadbak hadden een grote negatieve invloed op het zicht Verder was de gekozen positie van de voorlader en de laadbak ten tijde van het ongeval niet gebruikelijk bij transportwerkzaamheden. Volgens de deskundige is de beste manier om zoveel mogelijk zicht op de weg te houden het zo laag mogelijk positioneren van de voorlader met de laadbak achterover, zodat de rand van de laadbak in de zichtlijn over de motorkap gepositioneerd is.

Ik heb absoluut niets gezien

Verklaarde W. tijdens de inhoudelijke zitting. ‘Ik denk dat dit door de laagstaande zon en de beperkte hoogte van de fiets kwam. De zon scheen  recht in mijn ogen, en was ervan overtuigd dat er geen tegemoetkomend verkeer aankwam. Daarom sneed ik de bocht meer aan en ging niet voor de zekerheid naar rechts.‘ Ter hoogte van huisnummer 2 merkte W. dat hij iets raakte. Hij stopte meteen en zag in zijn spiegel dat er iemand op de grond lag. W. verklaarde tijdens de zitting in de rechtbank in Zutphen dat de positie van de laadbak bewust is gekozen. Door deze naar beneden te draaien bestaat geen gevaar op verwondingen door de scherpe kant aan de laadbak. W. was zich ervan bewust dat daardoor zijn zicht op de weg werd belemmerd. De hoogte waarop de laadbak werd vervoerd was door verdachte afgestemd op twee verkeersdrempels op de te rijden route. Het was eventueel mogelijk geweest de laadbak iets lager te plaatsen en bij de drempels hoger te positioneren. Die mogelijkheid heeft verdachte voorafgaand aan en tijdens de rit niet overwogen.

De rechtbank heeft bij het opleggen van de straf rekening gehouden dat er tussen de inhoudelijke zitten en tijd van voorval een geruime tijd is verstreken. Daarom legt de rechtbank W. een taakstraf van 40 uur op en een geheel voorwaardelijke rijontzegging voor de duur van 12 maanden met een proeftijd van 2 jaar.

Geef een reactie